MASALAH DALAM MEMBACA
FAKTOR DALAMAN DALAM MEMBACA
Membaca adalah aktiviti yang penting dalam
kehidupan manusia
dan kemahiran ini merupakan asas pembentukan diri untuk mendapatkan ilmu pengetahuan. Proses membaca yang kompleks ini bergantung
kepada komponen membaca perkataan tunggal dan komponen pemahaman (Yahya Othman,
2003).
Masalah paling utama yang dihadapi oleh
seseorang yang sedang
mula membaca adalah masalah dalam komponen membaca
perkataan secara tunggal. Kemahiran mengeja perkataan berkait rapat dengan
kemahiran membaca perkataan. Hasil kajian yang lepas telah menunjukkan bahawa
proses kognitif yang mendasari kedua-dua kemahiran membaca perkataan dan
kemahiran mengeja adalah hampir sama. Oleh sebab perkaitan yang rapat antara
kemahiran membaca perkataan tunggal dan kemahiran mengeja, maka adalah tidak
hairan jika para pelajar bermasalah dalam proses bacaan mereka.
Permasalahan dalam proses pembelajaran ini membabitkan
pelbagai faktor
antaranya ialah faktor dalaman dan faktor luaran yang saling berkaitan. Pelbagai
faktor yang telah menyebabkan timbulnya masalah kesukaran untuk para pelajar
membaca. Antaranya ialah faktor dalaman yang menyumbang kepada masalah ini:
1) Faktor individu.
2) Ketidakbolehan untuk mentafsir simbol dan huruf untuk
diterjemahkan dalam ayat atau perkataan secara lisan.
3) Faktor psikologi.
4) Mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan.
1) Faktor individu.
2) Ketidakbolehan untuk mentafsir simbol dan huruf untuk
diterjemahkan dalam ayat atau perkataan secara lisan.
3) Faktor psikologi.
4) Mudah hilang tumpuan dan lemah daya ingatan.
*Huraian lanjut mengenai
faktor dalam ini, anda semua boleh
klik laman web di sini:
SEPINTAS LALU:
MUTIARA KATA
MUTIARA KATA
MASALAH DALAM MEMBACA
sekolah
sekarang mendapat perhatian umum. Kerisauan tentang
masalah ini bukan hanya
pada ibu bapa dan guru-guru sahaja malah sudah hingga ke peringkat pemimpin
tertinggi negara . Berbagai-bagai usaha telah dilaksanakan di peringkat
sekolah, daerah, negeri, dan peringkat nasional. Satu usaha terbesar yang
dilaksanakan adalah KBSR yang bermatlamatkan kecemerlangan pendidikan sekolah
rendah, dan diikuti dengan KBSM di sekolah menengah.
Namun selepas fasa pertama KBSM,didapati
ramai pelajar kita
yang masih gagal menguasai 3M. Hakikat ini diakui dalam
seminar
Kebangsaan KBSR pada 1989 yang merumuskan;
"Pelaksanaan
Program Pemulihan dan Pengayaan dalam kelas
KBSR tidak
mencapai tahap yang dijangkakan - menyebabkan
terdapat
sebilangan kanak-kanak tidak dapat menguasai kemahiran asas 3M
hingga ke peringkat tahap II persekolahan rendah dan di
peringkat persekolahan menengah."
Keadaan ini amat menakutkan apabila
semakin ramai pelajar kita
yang gagal membaca walaupun sudah memasuki sekolah
menengah.
Sebagai usaha untuk memulihkan masalah bacaan murid di sekolah
randah, Kementerian Pelajaran telah memperkenalkan program
Kelas Intervensi
Membaca dan Menulis atau KIA2M.
JENIS MASALAH BACAAN
Masalah bacaan yang dihadapi oleh kanak-kanak
dapat dilihat
melalui aktiviti bacaan nyaring, manakala aktiviti bacaan senyap
hanya dapat dilihat melalui aspek bacaan kefahaman. Antara masalah bacaan yang
dihadapi oleh kanak-kanak adalah seperti berikut:
a)
Membuang/meninggalkan (omission)
b) Ulangan (repetition)
c) Gantian (substitute)
d) Tambahan (insertion)
e) Pembalikan
(reversals)
f) Tidak kenal huruf
g) Salah sebutan
*Maklumat
lanjut mengenai masalah,punca masalah dalam
membaca serta strategi pengajaran
kemahiran membaca, klik link di
sini:
0 comments:
Post a Comment