Monday 13 May 2013






1.0 DEFINISI MEMBACA


     Terdapat banyak definisi yang boleh menjelaskan definis membaca. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, telah mendefinisikan bahawa istilah bacaan adalah sebagai bahan yang digunakan untuk dibaca, cara seseorang itu membaca dan mengaitkan tentang hasil yang terdapat daripada pembacaan seseorang terhadap sesuatu yang dibaca.

      Menurut Zulkifley Hamid (1994) pula, beliau menyatakan membaca sebagai proses pembaca mengenal lambang-lambang tulisa, menterjemahkannya kepada bentuk bunyi yang dilambangkan dan mendapatkan makna bagi bentuk tulisan tersebut. Untuk tambahan mengenai defini membaca, sila klik link ini ; 

   Kesimpulannya, membaca boleh dirumuskan bahawa satu proses memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambang-lambang bercetak dan bertulis (Haris dan Sipay, 1980). Proses membaca juga dikatakan sebagai keupayaan seseorang itu mengencam bentuk visual dan menghubungkan bentuk itu dengan bunyi ataupun makna yang diketahui melalui pengalaman dan akhirnya berupaya mentafsir maksudnya.


     2.0 TEORI MEMBACA.

       2.1 Teori Bottom - Up

             Teori bottom - up berasakan Teori Pembelajaran Psikologi. Tujuannya  adalah untuk menguasai kemahiran membaca, seseorang itu perlu berlatih membaca daripada mengecam huruf kepada mengecam perkataan. Selain itu, tujuannya adalah juga mendapatkan makna daripada perkataan dan ayat secara automatik setelah menguasai kemahiran membaca. Penyelidikan utama dalam bidang Penyelidikan Bacaan Berasaskan Teori ini adalah Gough (1972) dan LaBerge and Samuels (1974)

    2.1.1 Prinsip Teori Proses Membaca Bottom-Up.

1. Mengenal pasti ciri huruf.
2. Menghubungkan ciri bagi memilih huruf.
3. Menggabungkan huruf bagi memilih pola ejaan.
4. Menggabung kait pola ejaan bagi memilih perkataan.
5. Menimbulkan proses membina ayat, paragraf dan tahap sesebuah teks.

      2.2 Teori Top - down.

            Teori ini berasakan Teori Pembelajaran Linguisti. Teori ini mengemukakan fenomena di mana makna tidak terdapat di dalam teks yang dibaca tetapi di dalam diri pembaca itu swndiri. Teori ini juga menekankan di mana makna lebih penting daripada perkataan.

             Membaca melibatkan kiu bahasa iaitu grafonik, sintaksis dan semantik. Berpendapat fonik tidak perlu diajar. Penyelidik utama dalam bidang Penyelidikan Bacaan Berasakan Teori Top-down ialah Goodman (1988) - a psycholinguistic guessing game Smith (1971)

     2.2.1 Prinsip Teori Proses Membaca Top-down.

1. Memahami teks yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkatan yang dibaca.
2. Menggunakan makna dan isyarat tatabahasa mengenal pasti perkataan yang tidak dikenali.
3. Fokus utama dalam pengiraan adalah membaca ayat, paragraf dan keseluruhan bahan.
4. Perkara penting dalam bacaan adalah jumlah dan jenis maklumat yang diperoleh ketika mebaca.

      2.4 Teori Transactional.

            Teori ini berasakan:
1. Era Teori Pembelajaran Sosiobudaya 1986-1995
       Sosiobudaya, pengalaman kerjasamayang dibentuk oleh estetika, pemahaman yang dikongsi oleh orang ramai berbanding pengetahuan secara sendirian oleh seseorang.

2. Era Teori Pembelajaran berasakan keterlibatan 1995-kini.
    Makna dibuat daripada kombinasi fizikal, peribadi, faktor sosial budaya yang dipilih pada masa tertentu, kognitif, estetika dan unsur-unsur sosiobudaya bekerjasama untuk membuat makna.

Penyelidik Utama dalam Bidang Penyelidikan Bacaan Berasakan Teori Transactional.

1. Louise Rosenblatt (pelopor teori)
2. Dewey & Bentley (ahli falsafah - "Knowing and the Known" (1949) mencadangkan bahawa pembelajaran bukan merupakan interaksi ( 2 perkara yang berasingan yang saling bekerjasama).Ia adalah transaksi (2 benda menjadi 1 entiti).
3. Vygotsky ( ahli antropologi sosial dan budaya - memperkenalkan " a word acquires its sense from the context in which it appears")
                                                                                                        









                

0 comments:

Post a Comment